Mer tråkigheter, Estrid sjuk....

Estrid har blivit akut sjuk och jag är precis hemkommen från djursjukhuset.

Estrid har fått magomvridning och ligger på operation. Det gick så fruktansvärt fort!!!! Var ute med hundarna i en halvtimme kanske, och Estrid var lös som vanligt. Härjade runt på åkrarna och det var full fart. Sen när vi kom hem så la hon sig på gräsmattan och såg lite "konstig" ut. Stod ute och pratade med pappa & Lotta i 10 minuter max och tänkte inte så mkt på det. Sen när vi skulle gå in fick jag släpa in henne och hon la sig i hallen, fick upp henne på benen igen och såg då att hon var lika bred som Ebba över ryggen och bakåt! Magen var stenhård och jag fick mina misstankar direkt. Har aldrig varit med om magomvridning,  men hört att det är farligt, så jag googlade lite snabbt och hittade detta; >HÄR<
Akut & Livshotande! Ringde djursjukhuset, men de svarar inte, ringer snabbt vet. Anna och hör med henne och hon säger bara ÅK!!!! Vid det laget har Estrid börjat "gråta". Fick in henne i bilen och sen skrek hon hela vägen till Falun. Sprang in och trängde mig i kön och  sa att jag tror jag har en magomvridning i bilen, de släppte allt och hjälpte mig in med henne, snabbt in på rtg som bekräftade det jag trodde och sen hamnade hon på op. De satt en kanyl genom buken och började släppa ut gas, jag skrev på papperen om inlämning av hund och sen kom veterinären och sa att hon kommer opereras NU! Det gick undan vill jag lova! Så just nu vet jag inte så mkt mer....

Det man gör är att man öppnar henne och tömmer magsäcken på gas. På rtg-bilderna kan man se en magsäck som en fotboll, normalt är den inte större än en tennisboll.... Sen vänder man tillbaka hela "paketet" och syr fast det så det hålls på plats. Det är en stor operation då man öppnar hela buken och Estrid kommer att bli kvar på djursjukhuset i några dagar.

Kan tillägga att hon inte fått frukost innan promenaden, med tanke på just detta med magomvridning.

En till bra länk om magomvridning hittade jag  >HÄR<

Jag säger då det, vilken jävla tur att jag inte skulle till jobbet!!!! Tänk om man gått promenaden, lämpat av hundarna hemma och sen åkt till jobbet som jag brukar, då hade vi inte haft Estrid kvar nu..... Hemska tanke....

Nu håller vi tummarna och hoppas på att hon repar sig ordentligt. Vår lillfis <3






Kommentarer
Postat av: Görel

Hoppas hon kryar på sig!

2008-08-27 @ 13:22:38
URL: http://gorelb.blogg.se/
Postat av: Sofie

Verkligen tråkiga nyheter! En sån tur ändå att du var hemma! Hoppas allt blir bra snart.



Kramar

2008-08-27 @ 13:32:10
URL: http://sofiehelena.blogg.se/
Postat av: Micke

Ujuj, tänk vad fort saker och ting sker!

Hoppas allt går bra nu då.



Kram och allt sånt :)

2008-08-27 @ 14:11:56
URL: http://kludd.se
Postat av: Nilla

Fy så hemskt, hoppas att hon repar sig den lilla damen. Verkligen tur att du inte skulle iväg någonstans. Min syrra har en kompis som var på väg till en utställning i våras, och fick en magomvridning i bilen. Det blev till att leta på närmsta veterinärklinik i stället för utställning. Jag trodde att det var mer stora (alltså riktigt stora hundar) som drabbades av magomvridning. Men så är det tydligen inte, för det var en mellanstor ras.

Och hur mår du själv då efter denna traumatiska upplevelse, det var ju inte bara en stor hund att släpa på, du har ju en stor bebismage också.



Hoppas att ni hämtar er i alla fall / Kram

2008-08-27 @ 14:20:05
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Jenjo

Stackars lilla vovven... Hoppas hon kryar på sig snart.



Kramis

2008-08-27 @ 15:53:16
URL: http://matmotion.blogg.se/
Postat av: Pernlla

Men usch va hemskt! Ja, det var verkligen tur att du inte åkt iväg någonstans.. då vet man inte vad som hänt. Huh, hemska tanke!

Hoppas nu att allt går bra med operationen och att hon piggnar i snart.

BAMSE KRAM!!!

2008-08-27 @ 16:06:36
Postat av: tilda

Först kissemissen sen nu estrid :( bara inte bebisen tittar ut nu också!

Förresten de blev bara kräkhanddukar slut på skydd!



kram



2008-08-27 @ 19:05:38
Postat av: Camilla

Åh fy, stackarn... Hoppas verkligen hon blir bra & piggar på sig & vilken tur du var hemma!

Hoppas du mår någorlunda bra iaf, kram!

2008-08-27 @ 19:52:14
Postat av: Titti

och stora kramen till lilla fisen.... vilken tur att det gick bra.



Kram!

2008-08-27 @ 20:43:57
URL: http://tittiluringen.blogg.se/
Postat av: Sofia

Men usch och fy vad himla hemskt! Tänk att det går så fort. Stackars liten då. Ja man har ju hört det där med mat i direkt anslutning till motion, men det verkar som att det händer ändå. Hoppas allt går bra. Kram på dig

2008-08-28 @ 23:15:24
URL: http://nutti-nutti.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0